Hoog Gevoelig en de Warme Dagen

Hoe houd je jezelf als hoog gevoelige overeind in de dagen met hoge temperaturen? Of je nu hoog gevoelig bent of niet, de huidige warme dagen zijn een aanslag op je hele gestel, zowel fysiek als geestelijk. Voor je het weet droog je jezelf uit, heb je de verkeerde kleding aan en krijgen je hersenen en concentratievermogen een enorme klap. In wezen heeft je hele systeem veel te verduren bij temperaturen die hoger zijn dan 25 graden, dus helemaal als de temperatuur boven de 32 graden komt. Algemeen bekend is dat men het beste functioneert bij een temperatuur tussen de 20 en 22 graden.

De meeste mensen vinden het normaal dat het lichaam er de hele dag voor zorgt dat alles goed functioneert. Zoals het hart dat bij een polsslag van 70 per minuut 100.800 keer per dag klopt. Onze ademhaling met 7000 keer ademhalen per dag, het verteren van ons voedsel, het warm of koel houden van ons lichaam, al de gedachten en gevoelens die we overdag hebben. Ook ons lichaam is een wezen met eigen gevoelens en is superintelligent.

Ons hart

Bij volwassenen is de hartslag als men rustig is meestal tussen de 60 en 100. Er is geen duidelijk verschil in hartslag tussen mannen en vrouwen. Bij tropische temperaturen kan je hartslag bij de kleinste inspanning omhoog gaan naar 180 tot zelfs 200 slagen per minuut. (Wat de maximale hartslag is, verschilt per persoon.)
Wanneer deze zo hoog is werkt je hart niet meer optimaal. Bij sporten of een korte inspanning is dat geen probleem, omdat na een paar minuten rust je hart weer optimaal kan functioneren. Je kunt je voorstellen dat als gedurende de dag je hartslag vanwege de warmte een aantal uren tussen de 180 en 200 per minuut is, je daar geen lichamelijke inspanning meer bij moet doen.

Dat betekent vroeg opstaan en voor 11.00 uur ’s morgens lichte lichamelijke karweitjes doen. Het slechtste punt van de dag qua temperatuur om welke lichamelijke inspanning dan ook te doen is tussen 12.00 en 19.00 uur. Er is voor de komende dagen niet voor niets code oranje tot zelfs rood gegeven.

De mens is een spiritueel wezen, dat om werkelijk spiritueel te kunnen zijn, een lichaam nodig heeft.
Thomas van Aquino

Onze hersenen

Voor mij zijn mijn hersenen heel kostbaar. Ook al functioneren een paar delen van mijn lichaam niet meer optimaal, wanneer mijn hersenen goed functioneren kan ik nog veel.
Onze hersenen bestaan voor 80% uit water, en hebben dus de hele dag vocht nodig. Wanneer ze niet genoeg vocht krijgen kun je niet meer functioneren zoals je zou willen. Je concentratievermogen gaat achteruit, keuzes maken of besluiten nemen wordt moeilijk, je lekker in je vel voelen lukt niet meer. Daarbij hebben wetenschappers vastgesteld dat mensen tijdens hitte dagen een slechter humeur hebben. Je wordt prikkelbaarder en ongeduldiger.

Dit alles heeft te maken met dat je hersenen niet voldoende vocht krijgen. Voel je je overdag moe? Neem een groot glas water. Gaan je ogen irriteren, prikken of wazig zien? Neem een groot glas water. Krijg je honger terwijl je net hebt gegeten? Neem een groot glas water.

Een half kopje water kan veel veroorzaken

Laatst was ik bij iemand en werd mij gevraagd wat ik wilde drinken: graag water, was mijn antwoord. Degene liep naar de kraan en ik hoorde dat ze de kraan heel lang liet lopen. Ik kon nog net naar haar roepen: ‘liever niet, gewoon op kamertemperatuur.’
Zorg ervoor dat je geen koud water of ander koud drinken neemt bij deze temperaturen. Je lichaam heeft een normale temperatuur van 37 graden. Als je water drinkt met een temperatuur van tien graden of minder, dan moet je lichaam in een paar seconden de klap van het verschil in temperatuur, te weten 27 graden, opvangen. Doe je lichaam dat niet aan, het zou hetzelfde zijn dat als je uit een warm land komt en hier op Schiphol te maken krijgt met koud winterweer.

Weet je, dat je maar voor slechts 2% hoeft uit te drogen en je hebt al moeite met je korte termijn geheugen. Ook je kunnen focussen op je werk of je computerscherm lukt bijna niet meer. 2% van het vocht dat je in deze warme dagen nodig hebt om je lichaamsvocht op peil te houden is 2% van ongeveer 1,5 liter, is 30 cc – slechts een half kopje water!
Zodra je ziet dat je urine donkerder gekleurd is dan goudgeel of helder, heb je te weinig helder water gedronken. Behalve als je net verse rode bieten hebt gegeten, dan mag het even rood/rose zijn.

Zout

Bij hoge temperaturen transpireert men meer dan normaal. Daarom drink geen 1,5 liter vocht, drink liever 2 liter. Wanneer je transpireert of klammig bent verlies je via je huid veel vocht. Maar niet alleen vocht, ook goede gezonde mineralen- en sporenelementen. De mineralen helpen de organen om de zuurbase verhouding in het lichaam optimaal te houden door de zuren uit te scheiden. En het helpt je spijsvertering optimaal te laten functioneren.
Het zout dat door je eten wordt gedaan is bewerkt en bevat nauwelijks meer mineralen, maar wel veel natrium. Een te hoge zoutinname via je dagelijkse voeding kan leiden tot verhoogde bloeddruk, vochtophoping in je lichaam, nierziekten, hart- en vaatziekten, botontkalking en zelfs maagkanker.

Natrium is een onderdeel van keukenzout. De scheikundige naam voor keukenzout is natriumchloride (NaCl). 1 gram natriumchloride bevat 400 mg natrium. Als je het advies krijgt minder zout te gebruiken, betekent dat eigenlijk dat je voeding minder natrium moet bevatten. Je lichaam heeft per dag genoeg aan ± 500 mg natrium (= ruim 1 gram zout). Dit is de hoeveelheid natrium die in een dagmenu voorkomt als je alle voedingsmiddelen zonder zout eet, dus een warme maaltijd zonder zout, maar ook brood en beleg zonder zout!

Het juiste zout

Zouteloos eten kan zouteloos leven zijn. Maar je leven hoeft niet zouteloos te zijn als je het juiste zout in je eten doet, namelijk natriumarm zout. En dat is het Keltische zeezout, Himalyazout, Fleur de Sel of gewoon Zeezout. In ieder geval zout dat niet bewerkt is en nog puur natuur is. Met alle mineralen- en sporenelementen er nog in, met zo’n 90 verschillende mineralen.
Heel gezond, alleen al doordat je lichaam het ‘herkend’ en deze goede stoffen direct in je cellen worden opgenomen. Bovendien ontslakt het je spijsverteringskanaal. Het werkt niet alleen fysiek, maar ook geestelijk: het helpt je bij het krijgen en hebben van zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld.

Het is duurder dan het gewone keukenzout, maar je hebt er slechts een klein mespuntje (of wel een snufje) per dag per persoon van nodig. Een pot van 1,5 kg. waar je met vier personen bijna het hele jaar mee kunt doen kost rond de zes euro. Je hebt in Keltisch zeezout, Himalyazout, Fleur de Sel en Zeezout grof en fijn zout. Het grove zout is fijn om in een zoutmolen te malen. Het fijne om over gerechten te doen.

Maar, er is een grote maar: je mag het nooit meekoken! Wanneer je dat doet dan heb je nog maar de helft van de goede ingrediënten over. Geen probleem, voeg het op het eind toe als het kookproces gedaan is.

Een vaak vergeten belangrijk advies!

Op veel sites kun je tips vinden hoe je deze warme dagen door kunt komen. Toch mis ik nog een heel belangrijk advies: je kleding. Synthetische kleding ademt niet, dus je lichaam wordt dan min of meer in een ‘harnas’ geduwd wanneer je polyester, acryl, polyacryl, dralon, lycra, fleece, microvezel, etc. draagt. Deze stoffen hebben prachtige kleuren en zijn heel gemakkelijk in de was, maar doen een aanslag op je lichaam. Zeker wanneer je hoog gevoelig bent. Ook al staat er in het etiket dat het bestaat uit slechts 60% of minder.

Kijk in je kleding, waar bestaat het uit? Katoen, liefst met deze dagen het dunne katoen, natuurlijk linnen en eventueel viscose kunnen heel goed, maar dan wel als het 100 of 95% is. Viscose, ook wel bekend onder de naam rayon, is een stof die lekker zacht aanvoelt en goed vocht opneemt, het wordt gemaakt van natuurlijke houtvezels. Helaas is het bewerkingsproces van deze natuurlijke grondstof wel een chemisch proces. Een nieuw alternatief voor viscose is Lyocell ook wel bekend onder de naam Tencel. Bij lyocell wordt het water en de oplosmiddelen hergebruikt en komen niet terecht in ons milieu. Dit is een milieuvriendelijker alternatief voor viscose.

Niet alleen wat je aan hebt is belangrijk, ook hoe je beddengoed is. Daar geldt namelijk hetzelfde voor. Besteed ook aandacht aan je matras. Als gevoelig mens kun je namelijk niet lekker slapen op synthetische materialen. Je hele systeem staat op tilt, en dat merk je aan het continu woelen, onrustig slapen, etc. En ’s morgens sta je doodmoe op!

Kinderen

Kinderen hebben vaak geen besef wat het effect van warmte op hun hele systeem is. Zij voelen het pas als het te laat is. Daarom wees extra alert. Ga liever ’s avonds met hen zwemmen dan overdag. Ook al wordt de zon minder sterk tegen de avond, doe dan toch een petje op en t-shirt aan.
Alles dat ik hier vertel is uiteraard niet alleen voor volwassenen, maar geldt des te meer voor kinderen en/of je kleinkinderen!
Onderaan staat een link ‘Tips voor als je kinderen hebt’, waar je ontzettend belangrijke tips kunt vinden!

Komt het vandaag niet af, dan morgen of overmorgen…

Doe de dingen weer bij een normale temperatuur, vooral wat je vandaag niet per se hoeft te doen. Eet veel sappig fruit, goed voor je hersenen en je gezondheid. Houdt zoveel mogelijk ramen en gordijnen dicht. Leef maar even een beetje in het donker, want ook lampen geven warmte af.
En ga vooral niet zoals ik vandaag zag bij 37 graden een lange wandeltocht maken. Er liepen twee mannen op de dijk met zware rugzakken op de rug, waarschijnlijk om naar de volgende kampeerplek te gaan. Terwijl je wanneer je hier ter hoogte van de Wellenberg loopt naar een volgende rustplaats nog zes kilometer te gaan hebt!

Wanneer je het contact met je lichaam kwijt bent, is het moeilijker om dingen te verwezenlijken!

Wees lief voor jezelf, en natuurlijk voor de dieren. Bij onze kippen staat al een paar nachten onze koele ventilator voor hun hok. Lizzy, ons hondje, wil altijd heel graag in de zon liggen, maar dat staan we deze dagen niet toe.

Maak koude salades zodat je niet hoeft te koken, en zeker niet de oven gebruiken. Zoveel mogelijk apparaten, zoals een ontvochtiger, die warmte verspreiden gewoon uit laten. Douche elke morgen en avond, maar dan niet te koud of te warm. Wordt het je echt teveel? Misschien helpt om een uurtje met je auto op pad te gaan waar een airco in zit, je even verkoelen. Of naar een supermarkt, kopje koffie drinken en even met iemand een gesprek hebben. Wees vindingrijk, en blijf vooral kalm!

Wanneer je geest goed verbonden is met je lichaam voel je je het fitst. Je slaapt dan goed, je spieren zijn ontspannen. Je hart klopt rustig en regelmatig. Je kunt je goed concentreren bij het luisteren naar iemand of in je werk of studie. Je humeur is meestal opgewekt, en ook al zijn er tegenslagen je kunt ze beter aan.

Luister goed naar je lichaam, niet alleen tijdens deze warme dagen, maar elk moment van de dag. Doe regelmatig de Bodyscan. Voel je voeten net zo duidelijk als je gezicht, je handen en (bijna) alles van je lichaam. Let op wat je eet en drinkt, laat je lichaam niet te hard en te lang werken, maar stop als je voelt dat je lichaam moe is. Ga niet door tot je erbij neervalt.

Zet een tijdschakelaar op je modem, of op je Wifi instellingen (sommige modems hebben een speciale instelling hiervoor). Wifi, 4G modems en ook Dect telefoons zorgen voor een voortdurende stroom van hoogfrequente signalen. Als je hooggevoelig bent kan dit wanneer je rust, zorgen voor een onrustig gevoel en ten koste gaan van je nachtrust. Zelfs al hebben je buren de Wifi de hele dag aanstaan, door het in je eigen woning te beperken creëer je in ieder geval meer rust in huis en vooral in je slaapkamer.

Op deze manier ben je goed voor jezelf, je humeur, de mensen in je omgeving en voor de Liefde!

De Bodyscan.

De Bodyscan bestaat eruit dat je je aandacht richt op alle delen van je lichaam. Je kunt het liggend of zittend doen, bijvoorbeeld ‘s morgens en ’s avonds. In bed of overdag tijdens je werk. Het duurt slechts een paar minuten om met aandacht alle delen van je lichaam van binnen te bekijken.
Ik begin het liefst bij mijn kruin, en begin dan met alle delen van mijn hoofd en gezicht. Vervolgens mijn nek, schouders, mijn linkerarm, hand en vingers, daarna mijn rechterarm, hand en vingers. Dan mijn keel, borstkas, maag en buik. Hierna mijn rug van boven naar beneden, mijn zitvlak, de achterkant van mijn benen, mijn voeten. En dan de voorkant van mijn benen, knieën, enkels en voeten.

Waarom deze Bodyscan?
Zo kun je ontdekken welke gebieden van je lichaam minder goed aanvoelen. Voelt een deel niet goed, breng dan je aandacht naar dat deel en visualiseer dat je het inwendig masseert of eventueel pijn weghaalt. Stuur energie naar het betreffende gebied, waardoor deze beter gaat functioneren en je je algehele gezondheid verbetert.

Lieve groet,
Daisha

Nog meer belangrijke informatie kun je hier vinden:
Betreffende je hart
Berekening van de hittestress-calculator
Zo houd je je hoofd koel
Tips voor als je kleine kinderen hebt
Alles over je nieren
Tips voor mensen met Parkinson
Wat als je teveel gewoon zout gebruikt

Heb je een vraag, en dat kan over van alles zijn. Stuur deze naar daisha@radiomerlijn.nl Ik beantwoord je vraag in mijn radioprogramma ‘Zielsverwanten’. Elke week op zaterdag om 20.00 uur te beluisteren via Radio Merlijn ! En daarna nog de hele week bij Uitzending gemist. Vermeld wel je geboortedatum er bij en/of van de betrokkenen plus voornaam. Ik vertel deze niet in de uitzending, dus privacy verzekerd.

Wil je automatisch op de hoogte blijven? Hier kun je je gratis abonneren op mijn blogupdates. Of ontvang elke week informatie over mijn radioprogramma’s, hier kun je deze gratis nieuwsbrief aanvragen. Daarin staat ook iedere week mijn blog vermeld, dus dat is twee in één!

Gewijzigd op 26/07/2019

Reageren is niet mogelijk.