Hooggevoelig en Gezondheid

GezondheidHooggevoelige kinderen en volwassenen kunnen niet zomaar alles eten of drinken. De gevoeligheid kan tijdelijk in de puberteit wat afnemen, om vervolgens weer steeds sterker te worden naarmate je ouder wordt. Vandaar dat je als gevoelige, en zeker als hooggevoelige, heel bewust je inkopen moet doen. Meestal is de biologische winkel of de zogenaamde groene winkel het beste adres. Maar ook daar moet je etiketten lezen. Trek wat extra tijd uit voor het doen van je boodschappen. Dat betekent dat thuisbezorgen alleen voor die producten kan waarvan je zeker weet dat ze voldoen aan de eisen die nodig zijn.

Welke voeding of drinken is veilig? Op de site van Ode staan uitgebreide adviezen over hoe je zo gezond mogelijk kunt leven. Adviezen die voor iedereen belangrijk zijn, niet alleen voor gevoeligen of hooggevoeligen.
Wat de voeding betreft is dit heel belangrijk: Eet biologische producten. Het is de allerbeste manier om minder pesticiden binnen te krijgen. Koop zo min mogelijk voedingsmiddelen met additieven, vooral voor kinderen. Met name de volgende stoffen moeten worden vermeden: E621, E635, E925, kunstmatige zoetstoffen, natriumbenzoaat (E211), zwaveldioxide (E220), de kleurstoffen chinolinegeel (E104), briljantblauw (E133), zonnegeel (E110), E122, E124 en E132.
Als het je nu al duizelt wat betreft de E-nummers koop dan het boekje: Wat zit er in uw eten? Een klein handzaam boekje voor nog geen tien euro. Hierin staan vele E-nummers met beschrijvingen waarom wel of waarom niet. Ook de E-nummers van diverse dranken staan er in vermeld.
Eet zo veel mogelijk groente en fruit van het seizoen. Dan krijg je minder chemicaliën tegen schimmels en bacteriën binnen, omdat die doorgaans worden toegepast om de houdbaarheid te vergroten.

Tip: Meld je aan bij een organisatie die wekelijks een groente-en-fruitdoos bezorgt. Elke week hebben wij de ‘groentetas’ van BioBoer Giel. Deze kun je bij elke Coop winkel in Nederland afhalen. Het voordeel hiervan is: biologisch, groenten van het seizoen en meestal zit er de zogenaamde vergeten groenten in de tas. Heerlijk! Zij maken hun visie ‘van grond tot mond’ helemaal waar. Als je je op de nieuwsbrief abonneert krijg je elke week recepten toegestuurd betreffende de groenten die in de tas zitten.
Als er geen biologische producten beschikbaar zijn, bedenk dan dat niet alle producten dezelfde hoeveelheid pesticiden bevatten. Goede alternatieven zijn aubergine, paprika, kool, diepvrieserwten, knoflook, prei, pompoen, radijs, koolraap, mais en rapen. Spinazie, appelen en selderij bleken bij inspectie van de keuringsdienst een hoog pesticidengehalte te bevatten.
Wees voorzichtig met vis. Alle vissoorten en schaaldieren bevatten kwiksporen en zwangere vrouwen en jonge kinderen moeten bepaalde vissoorten vermijden: haai, merlijn en zwaardvis. Het advies voor zwangere vrouwen is niet meer dan vier blikjes of twee tonijnmoten per week te eten. Kies ook liever geen vis uit besloten zeeën, zoals de Oostzee, waar de vervuiling kan oplopen. Gaat het om gekweekte vis, kies dan alleen biologisch gekweekte.

Wind in je lichaam  Eet zo min mogelijk suiker, ook geen rietsuiker, fructose of glucose. In de Oosterse geneeskunde zegt men: je krijgt dan wind in je lichaam. Weet je dat wij in Nederland gemiddeld bijna veertig kilo suiker per jaar verorberen! Ja en dan ook nog gemiddeld…
Suiker jaagt je op om vervolgens daarna een dip te krijgen en je moe te voelen. Het brengt teveel schommelingen in je energie systeem. Bovendien kunnen het deze fysieke reacties teweeg brengen: jeuk, kleine bultjes – vooral op de rug, roos (haren), exceem, psioriasis is erger, galproblemen, longproblemen, moe, onrustig of slecht slapen, hoofdpijn, migraine, diabetes, candida, voedselallergie, maagproblemen. Psychische reacties kunnen zijn: te druk zijn, chaotisch, geen concentratie, depressie, doemdenken, onzeker. Hoe gevoeliger je bent, hoe eerder je last hebt.

Wat ik hier schrijf is niet overdreven. Iedereen zou eens drie weken totaal geen suiker meer tot zich moeten nemen en dan ervaren hoe energiek je je voelt. En koolhydraten dan? Die zetten zich toch ook om in suiker. Inderdaad, dus ook zo weinig mogelijk koolhydraten eten.
In de meeste (kant en klare) produkten zit suiker verwerkt. Zakjes, potten, blikken, drinken, zuivelprodukten, diepvriesprodukten, de zogenaamde gezonde kant en klare maaltijden, als je het etiket leest zie je er meestal suiker bij staan!

De laatste paar jaren wordt er veel aandacht besteed aan overgewicht, zowel bij kinderen als volwassenen. Er zijn allerlei programma’s om af te vallen, maar men pakt de oorzaak niet aan. En die oorzaak begint al bij de flesvoeding voor baby’s. Lees maar eens dit artikel op Suiker Wijzer. Trouwens een heel interessante site met veel recepten om zonder suiker toch lekker te kunnen smikkelen.
Ik ben net na de oorlog geboren. Mijn moeder was sterk vermagerd ook door de hongerwinter. Dus toen ik werd geboren was het voor haar belangrijk mij zo ‘rijk’ mogelijk te voeden. In die eerste paar jaren zijn er veel vetcellen gekweekt, welke nu als eerste worden gevuld als ik wat eet. Toen ik november 2012 een week in het ziekenhuis terechtkwam, kreeg ik te horen dat ik ondervoed was. Als je mij ziet houd je dat voor onmogelijk. Toch is het soms zo, dikke mensen kunnen zelfs ondervoed zijn.

Wil je gezonde, krachtige kinderen die zelfvertrouwen en eigenwaarde hebben? Voeding is de basis van onze gezondheid. Daarnaast schone lucht, ruimte en beweging. Niet alleen voor je kinderen. Ook voor jezelf!

Elke week kan je luisteren naar het programma ‘Gezondheid’. Ik presenteer dit elke zaterdagavond bij internet Radio Merlijn – www.radiomerlijn.nl Te beluisteren via de computer of via de speciale App (iOS en Andriod). Mocht je niet op zaterdag kunnen dan staat het nog de hele week bij Uitzending gemist. Wil je de programma’s downloaden kijk dan hier:

‘De grootste dwaasheid is het opofferen van uw gezondheid voor welk ander geluk ook.’
zei A. Schopenhauer, Duits filosoof 1788-1860

Hartegroet,
Daisha

Gewijzigd op 01/01/2017

Reageren is niet mogelijk.