Ogen, Spiegels van je Ziel

Je ogen vertellen meer dan je je wellicht bewust bent. Slechts voor 7% bestaat de onderlinge communicatie uit woorden. De rest: voor 55% communiceer je via je lichaam en voor 38% breng je je boodschap door via de klank van je stem.

Sander en ik waren een paar jaar geleden op cursus bij Paul de Blot, een bekende hoogleraar. De collegezaal zat helemaal vol, ik denk wel driehonderd mensen. Op een gegeven moment waren we een beetje melig. Een paar rijen verder haalde iemand een bakje kauwgom uit de zak, en dat werd doorgegeven aan de meneer naast hem. Ik zei in gebarentaal ‘en ik dan?’. De meneer naast hem vroeg, ook in gebarentaal, aan de eigenaar van het bakje of hij deze aan mij mocht doorgeven. Het mocht, Ik pakte een kauwgompje eruit en weer, in gebarentaal, zei ik ‘zal ik het maar doorgeven?’ En hij gebaarde ‘ja hoor, doe maar de hele zaal’. Zo kun je dus een heel gesprek hebben zonder ook maar een woord te spreken.

Geen woorden nodig

Vaak heb je niet eens woorden nodig, dan begrijp je iemand alleen al door in zijn of haar ogen te kijken. Wanneer het een erotische communicatie wordt, dan zie je dat aan de pupillen, deze worden dan groter. Als je een baby in de ogen kijkt, kun je helemaal vertederd worden door hun blik. Dit komt omdat ze grote pupillen hebben.

Niet alleen zonder woorden of met je ogen kun je gesprekken voeren, ook door symbolen te gebruiken. Wanneer je met de auto onderweg bent, zie je overal symbolen. Omdat je er aan gewend bent zie je ze niet meer als zodanig, maar zie je ze als hele zinnen. Zouden er verkeersborden met alleen maar woorden langs de kant van de weg staan, dan lees je dit op een gegeven moment niet meer. En dus reageer je niet op de situatie die wordt bedoeld. Doordat er symbolen op de borden staan, die je ooit hebt geleerd en meteen herkent, reageer je er gelijk op. Ook al is het lang geleden dat je ze leerde, je wéét gewoon wat die symbolen betekenen.

Merknamen bijvoorbeeld, je reageert op een merknaam. Wanneer je een raar teken ziet dan betekent dat Albert Hein. Er staat geen Albert Hein, er staan niet eens de letters ‘AH’, maar jij zíet dat er wel in. Wanneer je naar het plaatje hiernaast kijkt weet je als je deze onderweg ziet dat je daar benzine kunt tanken.

Zo worden er veel symbolen in onze communicatie gebruikt die je meteen begrijpt. Ook je ogen zeggen veel. Wanneer je met een bepaalde blik naar iemand kijkt, en je laat je ogen naar een bepaalt intiem gedeelte van de ander gaan, dan wordt dat meestal niet in dank afgenomen. Het kan ook zijn dat de ander gaat blozen. Terwijl er geen woorden worden gebruikt weet de ander wat je bedoelt en je ogen slechts naar het intieme gedeelte van de ander gingen. Het kan zelfs opgevat worden als seksuele intimidatie, dus wees hier voorzichtig mee.

Laatst aten we in een buffetrestaurant en een man liep een paar keer langs me… met zijn gulp wijd open. Ik dacht ‘moet ik het nou wel of niet zeggen?’. Ik vind dat altijd zo moeilijk. Want als ik hem daarop attent zou maken, dan weet hij ook dat ik naar zijn intieme gedeelte zat te kijken. Dat is natuurlijk niet zo moeilijk als je zelf zit en de ander langsloopt, je ogen zijn dan precies op die hoogte. Toen hij voor de vierde keer langskwam heb ik er toch maar wat van gezegd. Gelukkig was hij me daar dankbaar voor.
Wanneer je op een kleine afstand staat van iemand en je ogen gaan naar de borsten, dan vertelt jouw blik heel veel. Is de persoon op grote afstand en je wilt aangeven dat je interesse hebt, intieme interesse, laat je blik dan van borsten naar kruis gaan. Je zult merken dat wanneer de persoon ook in jouw is geïnteresseerd is, dat er dan iets verleidelijks naar jou toe komt. Zonder woorden communiceren zegt vaak meer, je hoeft alleen maar met je ogen te spreken.

Wat is de functie van lichaamstaal?

Wanneer we met anderen in contact komen communiceren we altijd. Zelfs als je dat niet bewust doet. Iemand zat een keer bij mij op consult en die dacht: ‘je vertelt maar, maar ik laat niet merken of het wel of niet klopt’. Dat is helemaal prima, het maakt mij niet uit. En toch zie ik aan de persoon dat ik ergens iets raak, dat het zelfs heel diep in zijn hart is binnengedrongen. Hoe? Door een vinger te bewegen, of door net even anders te gaan zitten. Door even te kuchen of door met het hoofd te draaien of welk klein gebaar dan ook. Het zijn hele subtiele bewegingen, maar ze vertellen je meer dan woorden.

Hoe gaat het dan bij een telefoongesprek? Er is dan geen lichaamstaal, enkel de stem, de toon en het volume. Wanneer je iemand iets persoonlijks wilt vertellen, doe dat dan ook persoonlijk. Hoe vaak er via een telefoongesprek niet miscommunicatie ontstaat, heel jammer. Een telefoongesprek is eigenlijk alleen maar geschikt voor geliefden of voor een zakelijk gesprek. Wanneer je iets belangrijks wilt bespreken – of uitspreken – dan is de telefoon, een mail, een whatsapp daar niet geschikt voor.

De klank van je stem is bij een telefoongesprek het belangrijkste. Aan je stem kun je horen dat je van binnen, hoe kalm je ook praat, kwaad bent of teleurgesteld, geïrriteerd of verdrietig, enz. De klank van je stem is 38% van het geheel, dus nog meer dan de 7% van de woorden die worden gehoord. In een mail, brief of whatsapp zijn de woorden heel belangrijk. Via de stem kun je ‘achter’ de woorden kijken, maar niet bij een geschreven bericht. Dan wordt elk woord gewikt en gewogen.

Laatst werd ik gebeld door iemand die een vraag had. Ik hoorde in de klank van zijn stem, dat de man vreselijk geïrriteerd was. Vandaar dat ik aan hem vroeg: ‘Waarom bent u geïrriteerd?’ Hij antwoordde: ‘Oh, ik kon net weer eens geen parkeerplaats vinden’. Je begrijpt, dat als ik dat niet had gevraagd, had ik gedacht dat hij naar mij geïrriteerd was. Daarom, voer geen belangrijke gesprekken via de telefoon. Doe het face to face, dan zie je wat de ander bedoeld, ook al zijn de woorden er niet naar. Hoe vaak zie je niet dat een telefoongesprek rustig begint en dan toch uiteindelijk gooit een van de twee de telefoon op de haak.

Zonnebril

Wanneer je iemands ogen niet kunt zien, ook als je een zonnebril op hebt kun je de ogen niet zien, dan heeft dat hetzelfde effect als een telefoongesprek of geschreven woorden. Onze pupillen zijn het meest belangrijk. Het spreekwoord: de ogen zijn de spiegels van de Ziel. Wanneer je iemand in de ogen kijkt dan ‘weet of zie’ je wat de ander achter de woorden bedoelt.
In de seksindustrie gebrúiken ze juist die signalen. Dan doet men belladonna in de ogen om de pupillen groter te doen lijken, zodat je er verleidelijk en aanlokkelijk uitziet.

Vaak kijken mensen ’s avonds liever naar de tv of naar een dvd dan naar de radio te luisteren. Soms zit men zelfs de hele avond voor de tv, dat doen ze ook om de lichaamstaal te zien. Spreek je via de radio dan is de klank van je stem erg belangrijk en moet je op je woorden letten. Wanneer je de persoon ziet kun je nog wel eens een grapje maken met een stalen gezicht, maar niet via de radio dan moet je er bij vermelden dat het een grapje is.

Echte communicatie is er alleen in een ‘oog in oog’ situatie, als je elkaar in de ogen kunt kijken. Wanneer iemand continue met de ogen knippert, dan kan diegene iets aan de ogen hebben. Maar jij denkt dat de ander zenuwachtig is, wat misschien helemaal niet waar is. Daarom, knipper niet te vaak met je ogen, maar ook weer niet te weinig. Als je te weinig met je ogen denken knippert kan de ander denken dat je vol ongeloof zit te staren. Zo van ‘oh ja?’

De sociale en de zakelijke blik

Oneerlijke mensen durven maar 1/3 van de tijdsduur van het gesprek je aan te kijken, 2/3 is normaal. Om een goede verstandhouding met iemand op te bouwen moet je zo’n 70% van de gesprekstijd die je hebt de ander aankijken. Wanneer je dat minder doet, dan kom je meestal onbetrouwbaar over. De ander gaat denken dat er iets mis is met wat je zegt. Tijdens een sollicitatie gesprek, waarbij je je verhaal vertelt is het erg onhandig om onbetrouwbaar over te komen. Ook al ben je zenuwachtig, let er op dat je voor het grootste gedeelte van het gesprek de ander aankijkt.

Donkere zonnebrillen kunnen een hinder in een belangrijk gesprek zijn. Ook wanneer je een groot donker montuur hebt, dan lijkt het net alsof je de ander zit aan te staren. De ander continu blijven aankijken is te overweldigend, dat kun je beter niet doen. Wanneer je merkt dat de ander verlegen wordt, richt dan je aandacht niet meer op de ogen maar net onder de neus en boven de bovenlip. Waarom? Dat is namelijk een chakra die vertrouwen geeft, die warmte en verbondenheid geeft. Dus als je het moeilijk vind om de ander aan te kijken kijk dan naar die plek. In Japan bijvoorbeeld, daar kijken ze naar de hals. Dat is nog een lagere plek.

Zo is er ook een zakelijke blik. Bij een zakelijke blik richt je je ogen boven de wenkbrauwen van de ander, de plek van het derde oog. Door je blik op dit gebied te houden schep je een positieve atmosfeer om tot zaken te komen. Door de ogen op die plaats te houden en niet te laten afdalen behoud je ook de leiding van het gesprek!
Wanneer je tijdens het zakelijke gesprek sympathiek wilt overkomen, richt dan je ogen wisselend op het derde oog en op de plek tussen de neus en de bovenlip van de ander.

Wordt volgende week vervolgd!

Lieve groet,
Daisha

Heb je hier een vraag over? Stuur deze naar daisha@radiomerlijn.nl Ik beantwoord je vraag in mijn radioprogramma ‘Zielsverwanten’. Elke week op zaterdag om 20.00 uur te beluisteren via Radio Merlijn ! En daarna nog de hele week bij Uitzending gemist. Vermeld wel je geboortedatum er bij en/of van de betrokkenen plus voornaam. Ik vertel deze niet in de uitzending, dus privacy verzekerd.

Wil je automatisch op de hoogte blijven? Hier kun je je gratis abonneren op mijn blogupdates.
Of ontvang elke week informatie over mijn radioprogramma’s, hier kun je deze gratis nieuwsbrief aanvragen. Daarin staat ook iedere week mijn blog vermeld, dus dat is twee in één!

 

Gewijzigd op 07/06/2018

Reageren is niet mogelijk.