Ongewone Tips tegen een Dip of Depressie

Wanneer je Googled krijg je diverse tips die je kunt doen als je merkt dat je in een dip of depressie glijdt of bent. Maar de tips die ik je nu geef, zal je niet zo snel vinden. Het zijn andere remedies dan je gewend bent. Onwennig om te doen, maar weet dat het fantastisch helpt en daar gaat het om!

Wist je dat buigen een verandering in je leven kan brengen!

In het Oosten begroeten de mensen elkaar door te buigen. Maar een buiging is niet zomaar een buiging. Het drukt respect uit, je toont dankbaarheid en/of het is een verontschuldiging. Het buigen is een deel van de Oosterse cultuur en gebeurt spontaan. Voor ons kan dit iets moeilijker zijn omdat wij niet van kinds af aan buigen. Alhoewel we het zeker waarderen wanneer je ten huwelijk wordt gevraagd dat de partner door de knieën gaat!

De huidige situatie waarin we allen verkeren is niet eenvoudig. Het doet de oudere mensen sterk denken aan de oorlog: de avondklok, vrijheidsbeperking, ongewone verplichtingen, etc. Ook al heb je de oorlog niet meegemaakt, het voelt sowieso niet prettig.

Door de hele situatie die nu gaande is, kun je onzeker worden, in een dip terecht komen of in paniek zijn. Je ziet het niet meer zitten, en vraagt je af hoe nu verder? Bij de bedrijven wordt de ene na de andere reorganisatie aangekondigd. Niets is meer zeker, ook niet wanneer deze situatie ten einde komt, of waar je rekening mee moet houden. Nu is er in het leven nooit iets met zekerheid te stellen, toch hadden we tot voor kort nog het gevoel aardig de controle over ons leven te hebben. Weliswaar een schijncontrole, immers wanneer je in je leven terugkrijgt kwamen resolute veranderingen meestal onverwachts.

Lekker in je vel zitten

Wanneer je lekker in je vel zit, kun je de hele wereld aan. Het leven en alles wat je doet gaat je makkelijker af dan wanneer je je niet goed voelt. In feite betekent ‘lekker in je vel zitten’ niets meer dan je lichamelijk en geestelijk goed voelen. Je hebt plezier in het leven en zin om dingen te ondernemen.

De basis hiervoor is balans in je leven. Wanneer je die balans kwijtraakt – om wat voor reden dan ook – kan het zijn dat je je van het een op het andere moment minder happy voelt. Je raakt neerslachtig en hebt het gevoel dat ‘af en toe een dipdagje’ verandert in een langdurige dip. Tijd om de balans in je leven weer terug te vinden. En op dat gebied heb je veel meer in de hand dan je misschien denkt.

Wat heeft buigen te maken met waar we nu in zitten? Wanneer je voor iemand of iets buigt, verandert er wat in je Ziel! Voel maar eens, buig je hoofd en je voelt dat er iets met je gebeurt. Buigen is een beweging van respect. Het lijkt alsof we kleiner worden, maar we worden door te buigen juist op gelijke wijze met de ander verbonden.
Een diepe buiging maakt je zeker niet klein. Je respecteert op dat moment het grote en staat open voor wat het grote je schenkt. Zo’n buiging kun je voor je ouders, je voorouders, de geheimen van het leven, én voor jezelf maken. We kunnen ons dan weer oprichten. Door weer te buigen geven we het door aan anderen. Eén van de voorwaarden van het leven is: het grote door te geven! Op deze wijze brengen we onszelf naar een hoger level: ontvangen en doorgeven.

Heb je het gevoel dat er een onrechtmatige situatie in je leven is ontstaan? Doe dan als volgt:

  • Ga door je knieën, het liefst echt op je knieën gaan zitten.
  • Strek dan je armen naar voren, met je handpalmen naar boven toe gericht.

En zeg dan tegen God, je Gids, Je Bewaarengel, je Ouders, je werkgever, of tegen wie of wat waarvan je voelt dat het mis dreigt te gaan, het volgende:

‘Help mij, bescherm mij, geef mij kracht en neem mij aan!’

Deze kniebuiging dient een zeer intens verzoek te zijn. Bijvoorbeeld als je je ouders hebt verguisd, zeg je door zo’n buiging te maken: ik toon mijn respect aan jullie, en ben jullie dankbaar voor mijn leven. Doordat jij je kleiner maakt, gebeurt er op energetisch niveau veel. Ook al weten je ouders niet dat je dit doet, op Zielsniveau weten ze het wel. Om jouw respect en dankbaarheid te kunnen ontvangen, buigen zij vanuit hun Ziel zich naar jou toe. Tegelijkertijd geven ze aan jou door datgene dat je voorouders hen hebben gegeven.

Gaat het om een zeer ernstige kwestie c.q. probleem, doe dan het volgende:

  • Ga plat op je buik liggen met je armen naar voren gestrekt. Dit is de diepste buiging die men kan maken.
  • Strek je armen dan wijd uit, dit is de verbintenis met vele aspecten die nu in je leven gaande zijn. Deze buiging gaat, bij wijze van spreken, de hele wereld door.

En ook hier zeg je het volgende: ‘Help mij, bescherm mij, geef mij kracht en neem mij aan!’

Ook dit helpt…

Nog een paar tips die niet zo voor de hand liggen, maar wel een sterk effect hebben op het herstel van je:

  • Let op je ademhaling. Door diep en langzaam door je neus in te ademen, komt er meer zuurstof in je lichaam. Je neus haalt de Prana, de levenskracht uit de lucht. Waardoor je je prettiger gaat voelen.
    Leg daarbij even je hand op je buik en adem diep en rustig in. Probeer bij het inademen je hand op je buik weg te drukken. Zo adem je diep in en uit – via je buik – en kan de zuurstof beter haar werk doen. Doe deze ademhaling om de twee uur een paar minuten, en je merkt na een paar dagen al verschil in hoe je je voelt.
  • Let ook op je lichaamshouding. Als je rechtop staat of zit, kruis dan vooral niet je armen voor de borst. Je sluit dan je hart af naar anderen, maar ook naar jezelf. Kruis ook niet je benen, zodat je eerste chakra de kans krijgt om in balans te komen. Dit helpt je om je balans te houden of te hervinden.
  • Waar je ook loopt, staat of zit: doe je schouders naar achteren en je borst vooruit!

Wat verder voor de hand ligt is, dat voeding eveneens van grote invloed is op hoe je je voelt. Als je kiest voor evenwichtige en gezonde voeding, blijf je makkelijker in balans dan wanneer je ongezond eet. Wanneer we het hebben over ‘in balans zijn’ en ‘lekker in je vel zitten’ speelt vooral een sterk zenuwstelsel een grote rol.
Het menselijk zenuwstelsel is afhankelijk van onder andere voldoende brandstof en verschillende hulpstoffen die je via je voeding binnenkrijgt. Vooral vitamine B – uit volkoren producten en biergist – is zo’n belangrijke hulpstof. Maar ook mineralen zijn essentieel. Daarom passen (biologische) groenten, fruit en volkoren producten zeer goed in een gezond voedingspatroon.

Het is je zenuwstelsel dat centraal staat in het proces van onrustige gevoelens en nervositeit. Wanneer je jezelf ‘gewoon goed’ voelt, doen de cellen in je zenuwstelsel hun werk zonder dat je dat merkt. Pas wanneer je zenuwstelsel overbelast raakt – door aanhoudende spanningen bijvoorbeeld – seint het signalen door je lichaam en geest die aangeven dat het allemaal teveel wordt. Je kan daar behoorlijk van uit balans raken, met alle gevoelens van onrust en nervositeit van dien.
Voldoende drinken is ook belangrijk. Water is namelijk belangrijk voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam. Het zorgt bovendien voor een goed intern milieu voor alle cellen. Je creëert de meest ideale omstandigheden wanneer je op zijn minst anderhalve liter water per dag drinkt.

Een Masterclass volgen

Ik kijk niet vaak tv, het opmerkelijke is wanneer ik de tv ‘toevallig’ aanzet, ik meestal in iets heel interessants terecht kom. Zo ook van de week, ik kwam in MAX Masterclass ! Waar in neurowetenschapper en slaapexpert Els van der Helm een zeer interessante masterclass gaf over het fascinerend fenomeen slaap. In het programma worden de recente ontdekkingen omtrent slaap vertelt.

Wist je dat langdurig een uur per nacht te weinig slapen heel wat doet met je algehele gezondheid, zowel, fysiek, emotioneel en mentaal? Els van der Helm en gastspreker en sportarts Kasper Jansen leggen heel duidelijk uit welke gevolgen je ondervindt van onrustig slapen of te weinig slapen. Erg belangrijke informatie om een dip of depressie tegen te gaan!

Lieve groet,
Daisha

P.s: Heb je een vraag, en dat kan over van alles zijn. Stuur deze naar daisha@radiomerlijn.nl Ik beantwoord je vraag in mijn radioprogramma ‘Zielsverwanten’. Elke week op zaterdag om 20.00 uur te beluisteren via Radio Merlijn ! En daarna nog de hele week bij Uitzending gemist. Vermeld wel je geboortedatum er bij en/of van de betrokkenen plus voornaam. Ik vertel deze niet in de uitzending, dus privacy verzekerd.

Wil je automatisch op de hoogte blijven? Hier kun je je gratis abonneren op mijn blogupdates. Of ontvang elke week informatie over mijn radioprogramma’s, hier kun je deze gratis nieuwsbrief aanvragen. Daarin staat ook iedere week mijn blog vermeld, dus dat is twee in één!

 

Gewijzigd op 17/11/2020