Organen verklappen onze Emoties, deel 2: Longen en Dikke Darm

Al duizenden jaren houden de Chinezen rekening met onze lichamelijke energetische klok. De twaalf hoofdmeridianen voorzien onze twaalf orgaansystemen van energie. Ons lichaam is pure energie, elke cel, elk deel van ons lichaam is continu in beweging. Beweging is energie, en dat wat je aandacht geeft krijgt energie. Een verstoring in de energiestroom kan op een gegeven moment ziekte veroorzaken, niet alleen lichamelijk maar ook psychisch, emotioneel en mentaal.

Lees ook mijn blog van vorige week, daarin staat een uitgebreide beschrijving hoe onze biologische klok werkzaam is. In het schema kun je zien welke tijden en welke emotie bij de diverse orgaansystemen horen. Bovendien leg ik uit wat het betekent wanneer er veel aanvoer of weinig aanvoer van energie is.

Onze longen zijn van levensbelang!

Van 3 uur tot 5 uur ’s nachts krijgen je longen de meeste energie toevoer. Onze longen zijn van levensbelang. Wist je dat we gemiddeld per dag 20.000 keer in- en uitademen? En als je jezelf inspant zelfs vier keer zoveel! En wist je dat ruim één miljoen Nederlanders een longziekte heeft, zoals COPD, astma, bronchitis of longkanker?

Zorg voor je longen is belangrijk voor je gezondheid, niet alleen lichamelijk maar zeker ook emotioneel. Energetisch verstoorde longen kunnen voortkomen uit onverwerkt verdriet. Of door regelmatig teleurgesteld worden. Het kan zijn dat de verwachtingen die we van onszelf of van ons leven hebben te hoog zijn gesteld. Dat we tegen anderen of tegen onszelf niet bijtijds zeggen: ‘tot hier en niet verder’. Het heeft te maken met hoeveel ruimte we onszelf gunnen en innemen. Of dat we niet voldoende rust nemen.

Verdriet, woede dat niet wordt geuit en/of over je lichamelijke of emotionele grenzen heengaan kan een verstoorde longenergie geven. Sommige mensen zijn vrolijk, terwijl hun hart een diep verdriet verbergt. Onze longen hebben invloed op onze hartchakra. De energie in je hart kan verstoord raken, waardoor je nauwelijks meer blij kunt zijn. Of je hebt moeite om afscheid te nemen van situaties of mensen welke niet meer in je leven passen.

Longproblemen

Ademhalingsproblemen ontstaan vaak door contactarmoede. Iets of iemand beneemt je de adem. Wanneer de adem niet in balans is dan is er geen spanning en ontspanning, geen geven en nemen. Met de adem zijn we steeds verbonden met het andere. We kunnen een worden met het al, met alles. Onze adem zorgt ervoor dat we in verbinding blijven met iedereen en onszelf.

‘De grootste dwaasheid is het opofferen van uw gezondheid voor wat dan ook.’ Schopenhauer

Wanneer je gezonde longen hebt sta je er niet bij stil hoe belangrijk onze longen zijn. Om met een longziekte om te gaan is niet eenvoudig. Ik kan er over meepraten, want zelf heb ik COPD, terwijl ik nog nooit heb gerookt. We weten allemaal dat roken ongezond is, en toch zie ik dat mensen ondanks dat ze hoesten, kuchen en nauwelijks lucht hebben, door blijven roken.
Mijn zus is op 52 jarige leeftijd gestorven, ze had toen nog slechts 18% longcapaciteit. Ook zij was verslaafd aan roken, en zei vaak: ‘Ik ga nog liever dood dan ik moet stoppen met roken.’ Helaas is het inderdaad haar dood geworden, het griepvirus dat ze kreeg was teveel voor haar longen.

Onlangs sprak ik een vrouw die door het roken op een gegeven moment geen stem meer had. Gelukkig kon ze door een operatie aan haar stembanden weer geluid voortbrengen. Het was niet meer de stem die ze vroeger had, maar toch… Je begrijpt ze mag nooit meer roken, want een volgende keer kunnen de stembanden niet meer worden geopereerd.

Slapeloosheid komt vaak door een verstoorde ademhaling. Bij slaapapneu is er meerdere keren per uur een pauze van de ademhaling van meer dan 10 seconden. Het Griekse woord Apnea betekent letterlijk ‘zonder adem’. Ongeveer 5% van alle Nederlanders heeft apneu. Apneu gaat vaak gepaard met snurken en gedurende de nacht je onrustig bewegen. Mensen met apneu hebben vaak last van vermoeidheid, ochtendhoofdpijn en/of zijn ’s morgens duizelig.

Luister naar je behoeften

Mensen met COPD hebben meer eiwitten nodig dan mensen zonder COPD. Ik kan dan ook soms een enorme behoefte hebben aan eieren en hüttenkäse. Door de COPD ben ik minder mobiel. Bij een slechte dag kan ik soms nog geen twintig meter lopen zonder uitgeput te zijn. Hierdoor krijg je minder spierkracht, en je hebt juist extra spierkracht nodig voor een goede ademhaling. Vandaar de extra eiwitten!
Wanneer je een goed contact hebt met je lichaam, vertelt je lichaam welke voeding of drinken je op dat moment nodig hebt.

Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen vroeg in de morgen mediteren? Dat doen ze omdat hun longen voor dag en dauw optimaal functioneren. Longen zorgen voor de ademhaling en dat is iets waar men zich tijdens het mediteren op concentreert. In vele geloofsstromingen begint men op dit tijdstip met mediteren omdat de longen zorgen voor de ademhaling en verbinding met het geheel en dus ook de goddelijke inspiratie.

Mocht je roken, doe eens mee met Stoptober – https://www.longfonds.nl/stoptober-2020 Al voor het zevende jaar doen veel Nederlanders mee met Stoptober. Vanaf 1 oktober ervaar je hoe het is om 28 dagen te leven zonder sigaretten. Daarmee geef je jezelf een groot cadeau. Want stoppen met roken, ofwel de kunst van het niet meer opsteken van je volgende sigaret, is het beste wat je voor je longen kunt doen.

Goed slapen is goed voor lichaam en geest

Melatonine speelt een belangrijke rol bij het reguleren van ons bioritme, ofwel onze biologische klok. Melatonine wordt aangemaakt in de pijnappelklier, een klein gebied in de hersenen. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. De belangrijkste functie is dan ook het regelen van het natuurlijke slaap-waakritme. Simpel gezegd bepaalt dit hormoon wanneer je moe wordt en gaat slapen.

‘De enige methode om gezond te blijven is te eten wat je niet wil, te drinken wat je niet lekker vindt en te doen waar je zin in hebt.’ Mark Twain

Hoeveel melatonine wordt aangemaakt, hangt af van verschillende factoren. Licht en alcoholgebruik zijn remmende factoren. Ook kan de productie van melatonine minder worden wanneer je ouder wordt.
Melatonine is een uiterst belangrijk hormoon dat de slaap bevordert en het ritme van de lichaamsfuncties regelt. Het wordt van nature geproduceerd in de hersenen, zodat supplementen in principe niet nodig zijn. Mensen die vaak lange vliegreizen maken, in wisseldiensten werken of last hebben van een slaapstoornis hebben baat bij melatonine supplementen om hun slaap-waakritme te reguleren. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat 0,1 tot 0,5 milligram waarschijnlijk een geschikte dosis is voor mensen die last hebben van slapeloosheid en jetlag.

Je longen helen of optimaliseren

Wat kun je doen om je longen in balans te krijgen of gezond te houden:

  • Door heel bewust te ademen hou je je longen gezond. Adem in door je neus, zodat je voldoende Prana – is levenskracht – inademt. Alleen je neus kan de Prana uit de lucht opnemen, niet je mond. Vandaar dat als je een verstopte neus hebt je eerder moe bent.
    Adem diep en rustig in, voel dat je buik uitzet en weer intrekt wanneer je uitademt. Het uitademen kan zowel door je neus als je mond. Visualiseer dat je bij iedere uitademing de dingen die je hebt meegemaakt of gedaan van je af laat glijden.
  • Let goed op je voeding. Wanneer je longen wat minder functioneren is het raadzaam om dagelijks voedsel te eten die voldoende eiwitten bevatten, zoals: eieren, vis, noten, vlees – maar dan vooral kip, kaas en peulvruchten. Zuivel kan ook, maar let dan op: je kunt er slijmvorming van krijgen. Meestal niet bij zuivel dat lactose-vrij is en bij geitenproducten. Wanneer je eieren koopt, koop dan altijd biologisch-dynamische eieren. Zelfs scharrel- of biologische eieren zijn tegenwoordig niet meer helemaal zuiver.
  • Zorg ervoor dat je minstens acht uur slaap krijgt. Word je regelmatig gedurende de nacht wakker, overweeg om een half uur voor het slapen melatonine te nemen. Graag puur biologisch, dit kan tinctuur, tabletten of zuigtabletten zijn.
  • Regelmatig tijd voor jezelf en rust nemen. Bijvoorbeeld om te mediteren, of voor een wandeling in de natuur.
  • Beweeg zoveel je kunt. Kun je moeilijk lopen, beweeg dan zoveel mogelijk je lichaam terwijl je op een stoel zit. Bijvoorbeeld: je benen omhoog strekken, om de beurt links en rechts. Dit tien keer per been, en dan twee keer de beide benen herhalen. Wanneer het been boven is twee tellen vasthouden. Met je armen zwaaien, cirkels maken, in de lucht strekken, etc.
  • Geen sterke geurtjes op doen, dat beneemt je adem. Ook aan de mensen om je heen vragen of ze dat niet willen doen. Je huis altijd goed doorluchten, zodanig dat er genoeg zuurstof is. Iemand die last heeft van de longen wordt benauwd wanneer er niet voldoende zuurstof is. En dat is vaak het geval in de tegenwoordig goed geïsoleerde woningen.
  • Uiteraard niet roken, maar ook alcohol dampen kunnen een aanslag doen op je longen.
  • Groot Hoefblad is niet alleen goed voor alle longziekten, het kan ook helpen bij migraine, hooikoorts, spanningshoofdpijn en is ontstekingsremmend. Zie hier de geweldige eigenschappen van groot hoefblad !
  • Duizendblad, ook wel Achillea genoemd, is van oudsher bekend om zijn geneeskrachtige eigenschappen. De toepassing van duizendblad is voor veel: je longen, alles dat met je bloed te maken heeft, spataderen, bloedzuiverend, bij reuma, koorts, eczeem, wonden, menstruatiepijnen, ontstekingsremmend, koude handen, etc. etc. Je kunt het door middel van tinctuur, crème, thee of zalf gebruiken. Zie hier voor meer informatie over het geneeskrachtige Duizendblad !
  • Ook Tijm is goed voor je longen. De bijzondere eigenschappen hiervan zijn bij de meeste mensen wel bekend, anders zie hier!
  • Via Facebook kreeg ik deze tips, van Pauline: Weegbree en Longkruid zijn ook prachtige long- en luchtwegkruiden. En Marion vertelde: Ik gebruik op aanraden van mijn homeopaat sinds kort weegbree. Ik kauw heel simpel ca. 6 blaadjes per dag weg. Minder hoesten, meer lucht.

Onze dikke darm!

Van 5 uur tot 7 uur ‘s morgens heeft de dikke darm het hoogtepunt qua energie aanvoer. De longen en de dikke darm horen vanuit de Chinese visie op gezondheid bij elkaar. De longen worden in verband gebracht met verdriet en teleurstelling. ‘Je houdt je adem in’ als je geschokt bent door een gebeurtenis of bepaald gedrag. Opgeruimd ademhalen en ‘opluchting’ horen bij het tegenovergestelde van verdriet; de longen kunnen weer vrij ademhalen.

De dikke darm wordt in verband gebracht met een gevoel van onveiligheid. Obstipatie (verstopping) wordt emotioneel in verband gebracht met ‘het willen vasthouden wat je hebt’ of ‘je weet wat je hebt en niet wat je krijgt’. Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld vooral verstopping als ze op vakantie gaan. Ze gaan een onbekende situatie tegemoet en hun darmen verkrampen daardoor.

Je dikke darm staat voor het loslaten. Het laten gaan van datgene wat je niet meer nodig hebt. Uit angst houden we veel te veel vast. Loslaten is één van de belangrijkste dingen die we in het leven kunnen leren. Een toiletbezoek voor de grote boodschap is tijdens deze uren of meteen nadat je opstaat aan te raden. Je laat dan letterlijk los. De dikke darm staat voor laten gaan van datgene dat je niet meer nodig hebt.

Om het nu niet te lang te maken, ga ik volgende week verder met de Dikke Darm! En dan komen ook enkele andere organen aan de beurt!

Lieve groet,
Daisha

P.s.: Een interessante site betreffende voeding bij ziekte: https://www.praktijknatuurlijkbewust.nl/zelfgenezend-vermogen/voeding-bij-ziekte/

P.s: Heb je een vraag, en dat kan over van alles zijn. Stuur deze naar daisha@radiomerlijn.nl Ik beantwoord je vraag in mijn radioprogramma ‘Zielsverwanten’. Elke week op zaterdag om 20.00 uur te beluisteren via Radio Merlijn ! En daarna nog de hele week bij Uitzending gemist. Vermeld wel je geboortedatum er bij en/of van de betrokkenen plus voornaam. Ik vertel deze niet in de uitzending, dus privacy verzekerd.

Wil je automatisch op de hoogte blijven? Hier kun je je gratis abonneren op mijn blogupdates. Of ontvang elke week informatie over mijn radioprogramma’s, hier kun je deze gratis nieuwsbrief aanvragen. Daarin staat ook iedere week mijn blog vermeld, dus dat is twee in één!

 

Gewijzigd op 17/09/2020

Reageren is niet mogelijk.