Het tegenovergestelde is dé werkelijkheid!

werkelijkheid 2Heb je het gevoel dat je op een keerpunt in je leven staat? En vraag je je af: ‘Waar gaat dit naar toe en wat kan ik doen om dat duidelijk te krijgen?’ Wil je een intenser, dieper, sterker contact met jezelf en/of anderen hebben? Heb je het gevoel dat er iets ontbreekt in je leven of in jezelf? Is je leven stormachtig en wil je rust?

Kun je een of meer van deze vragen met ‘ja’ beantwoorden? Begin dan met je voorgeprogrammeerde denkwijze en ideeën te verlaten. Hoe doe je dat? Weet dat meestal het tegenovergestelde de werkelijkheid is. Wanneer je iets verlangt, zegt dat iets over wat er in jezelf ontbreekt. Dus niet in je leven ontbreekt, maar in jezelf.

Verlang je naar rust, dan is er geen innerlijke rust.
Verlang je naar zekerheid, dan ben je niet zeker van of over jezelf.
Verlang je naar harmonie en/of balans, dan woedt er een innerlijke ‘oorlog’ in je.
Verlang je naar liefde, dan heb je jezelf niet lief.
Verlang je naar status, dan ontbreekt het je aan eigenwaarde.
Verlang je er naar dat precies die persoon jou liefheeft, dan vertegenwoordigt die persoon datgene dat je in jezelf mist.
Verlang je naar… vul dit in en kies dan het tegenovergestelde om te ontdekken wat je mist in jezelf of je leven.

Het is eenvoudig om je Hoger Bewustzijn snel en simpel te ontwikkelen…

Florence Nightingale (1820-1910) zei: de basis voor zowel fysieke, emotionele en geestelijke gezondheid is: Rust, Regelmaat en Reinheid – de drie R’s. Rust is geen verlangen hebben. Geen verlangen hebben is thuis zijn waar je ook bent of in welke omstandigheid je ook zit. Regelmaat is discipline, is je focussen op je natuurlijke ritme. Zowel fysiek, als emotioneel en geestelijk. Reinheid is zuiverheid van voeding, denken en handelen. Is zonder oordeel zijn, niet naar jezelf, niet naar een ander.

Succes begint met de R’s. Het in alle rust ontwikkelen van je potentie en kwaliteiten. Door met regelmaat je discipline en je focus te gebruiken. Blijf zuiver, ofwel gebruik je reinheid, in welke omstandigheden je ook komt.

Wat Gij niet wil dat U geschiedt…

werkelijkheid 3
paul prescott / Shutterstock.com

Laat je niet meeslepen in zogenaamde voordeeltjes, terwijl een ander daar de dupe van wordt. Iedereen weet dat de prijzen van
goedkope kleding alleen maar kunnen omdat mensen – vaak kinderen – moeten lijden door hard te werken tegen nauwelijks vergoeding krijgen voor hun werk. Koop geen kiloknallers, je weet dat daar dierenleed aan voorafgaat. Of… vul zelf maar in. Diep in het hart weet iedereen dat als het té goedkoop of té fantastisch is, dat daar iemand onder moet lijden.

Wanneer je je voordeeltjes op deze manier denkt te halen, keert het op een gegeven moment naar je terug. Ooit geeft het leven je dezelfde ervaringen die je eerder ‘dwingend’ aan een ander gaf. Je voelt je ongelukkig, zelfs slachtoffer van je omstandigheden en weet niet meer hoe verder. Wellicht weet je op dat moment niet meer dat het ooit begon door wat je naar een ander deed of juist niet deed.

Contact met je Ziel

Vorige week was er de Intensive week van de Opleiding Energetisch Therapeut. Een spirituele opleiding naar een Hoger Bewustzijn. Weet je waar we mee begonnen? Met alle dagen op onze voeding te letten. Met name hoe we daar mee omgaan. Heel belangrijk wanneer je je (spiritueel) wilt ontwikkelen.

werkelijkheid 4Dit eenvoudige en simpele middel helpt je om contact te maken met je Zijn, met je Ziel! Zodat je weet hoe je verder kunt of welk besluit je kunt nemen! Heel belangrijk wanneer je op een kruispunt van je leven staat. Door elke keer datgene te doen als je iets eet, ook al is het een koekje of snoepje, maak je hele grote stappen op de ladder naar een Hoger Bewustzijn.

Je bent wat je eet… of is het: je bent hoe  je eet?

Elke keer wanneer je iets eet of drinkt, doe dan het volgende:
Voordat je gaat eten of drinken vraag je je af:

  • Waar heb ik echt trek in?
  • Hoe voel ik me nu, nog voordat ik heb gegeten of gedronken?
  • Hoeveel wil ik eten en/of drinken?
  • Wat ik nu eet en goed kauw voldoet dat aan mijn verwachting?
  • Wat ik nu drink voldoet dat aan mijn verwachting?
  • Hoe voel ik me nadat ik iets heb gegeten of gedronken?

Merk dit alles gewoon op en laat het door je heen stromen. Negeer gevoelens die je aanmanen om te haasten of te schrokken. Geniet van wat je eet, je voeding is de energie waar je op functioneert. Het is basis van je bestaan. Geniet van wat je drinkt en drink het heel bewust!

Wanneer je voldaan bent, haal je een paar keer diep adem. Zuurstof helpt het proces van je spijsverteringsstelsel op gang. Eet of drink niet te snel. Je hebt vaak niet door hoe snel je dat doet. Eet langzaam want goed op je eten kauwen is beter dan alles snel weg te schransen.

Waarom langzaam eten en stevig kauwen? Als je kauwt wordt het eten vermengd met het speeksel in je mond. Hierdoor gaat het eten gemakkelijk door je slokdarm en je maag. De spijsvertering begint dus al in je mond. Als je kauwt weet je lichaam dat er eten aankomt.
Door te kauwen wordt het oppervlakte van het eten groter en breekt de celwand gedeeltelijk open. Dit zorgt ervoor dat de stoffen die in het eten zitten gemakkelijker worden opgenomen en je dus meer voedingsstoffen uit het eten haalt. Vooral bij rauwe niet gekookte groente is het belangrijk om goed te kauwen.

Speeksel beschermt

Wanneer je goed kauwt dan komt er ook meer speeksel bij je eten. Speeksel beschermt je tanden. Het bevat beschermende eiwitten die een beschermlaag op je tanden vormen. Grote stukken eten worden minder goed door je maag verteerd. Hierdoor ontstaan er te veel bacteriën en gassen in je darmen. Dit heeft als resultaat dat je een onregelmatige stoelgang krijgt maar ook winderig wordt.werkelijkheid 5

Let op als je drinkt bij het eten. We zijn soms geneigd om ons eten met drinken weg te spoelen. Dit heeft hetzelfde effect als niet goed kauwen. Grote stukken eten worden dan weggespoeld. Probeer daarom te drinken na het eten of neem pas een slokje als je geen eten meer in je mond hebt. 

Sneller verzadigd  Als je rustig eet voel je je sneller verzadigd. Als je iets eet wordt namelijk het hormoon histamine aangemaakt. Dit hormoon komt ongeveer 20 minuten na de eerste hap vrij. Als je te snel eet dan eet je dus eigenlijk meer dan je nodig hebt, omdat je alles al op hebt voor dat dit ‘verzadigingshormoon’ vrij komt.

Hoe leer je langzamer eten? Het kan best moeilijk zijn om langzamer te eten. De snelheid waarin je eet is namelijk een gewoonte. En gewoontes zijn moeilijk af te leren. Sta er daarom bewust bij stil. Tel het aantal keer dat je op eten kauwt. Probeer voor jezelf bijvoorbeeld 20 keer per hap te kauwen.

Zo kom je van je verslaving af

Heb je een alcohol- of drugsverslaving? En wil je daar vanaf? Wil je stoppen met roken? Vul dan in plaats van eten en/of drinken een glas alcohol of een sigaret opsteken in. Heb je boulimia en/of wil je afvallen? Doe dan hetzelfde als wat ik net heb geadviseerd.

werkelijkheid 1Je kunt waar ‘eten’ staat ook invullen met ‘woorden’ in jezelf of die van een ander. Dus als je luistert je afvragen: Waar wil ik naar luisteren? Hoe voelde ik me voordat ik die woorden hoorde? Hoelang wil ik luisteren, hoeveel wil ik horen? Wat ik nu hoor klopt dat met mijn verwachtingen? Hoe voel ik me na deze woorden?
En dan dezelfde stappen volgen die ik hierboven beschrijf. Natuurlijk moet je wel een beetje je fantasie of inspratie gebruiken.

Een ander inzicht met betrekking tot loslaten…

Ditzelfde kun je ook doen met gevoelens, met de ervaringen in je leven, etc.
Hoe je met lichamelijke voeding omgaat, zo ga je ook met emotionele en geestelijke voeding om. Een mens is immers én lichaam, én gevoel én geest!

Wil je weten wat loslaten werkelijk is? Luister dan naar wat ik daar over vertel in Daisha Live!

Lieve groet,
Daisha

Wil je automatisch op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Hier kun je je abonneren op mijn blogupdates.

Elke 1e dinsdag van de maand beantwoord ik vragen in het programma ‘Daisha Live – Vragenuur’. Het begint om 21.00 uur en is te beluisteren via internetzender Radio Merlijn www.radiomerlijn.nl Je kunt het daarna nog de hele week bij ‘Gemist’ beluisteren:
Heb je een vraag? En dat kan over allerlei kwesties gaan, jezelf, je gezin, werk, familie, droom, gezondheid, etc. stuur deze met voornaam en geboortedatum van de betrokken personen nu of uiterlijk op de maandag er voor naar daisha@radiomerlijn.nl  Privacy is verzekerd, ik noem geen naam of geboortedatum in het programma. Op de eerste dinsdag van de maand wordt dan je vraag in het programma beantwoord!

Gewijzigd op 16/06/2016

  • Martin Voorsmit

    Hoi Sander, het lijkt erop, dat je de mp3 van vorige week (vragenuur) hebt geplaatst dd 7 Juni. Waarschijnlijk bedoelde je de mp3 van deze week over ‘loslaten’ dd. 14 Juni. Groeten, Martin.